Saturday 7 May 2011

به نام خودم! فصل اول مقاله

به نام خودم !
این نوشته را زبان ساده و روزمره مینویسم
هدف این نوشته روشنگری و ترس زدایی از خواننده است و نشان دادن حقیقت ؛ هدف این نوشته کوتاه این هست که به خواننده بفهماند چیزی که با منطق و عقل و نشان دادن دلیل نمی توانی قبول کنی پس قبولش نکن از هیچ چیز نترس پای عقیده ات بایست ، اگر هم خدایی وجود داشته باشد که وجود ندارد به خاطر عقیده ات تورو مجازات نخواهد کرد ، تو بر اساس منطقی که خودت به دست اوردی به این نتیجه رسیدی که اون وجود نداره پس مجازات برای چیست ؟

خوب ، نوشته را شروع میکنم ؛ همه ی بخش های آن را با دقت بخوانید و در صورت داشتن سوال آن را با ایمیل یا صفحه ی فیسبوک من که در ابتدای کتاب نوشته ام در میان بگذارید
بی دلیلی

اگر کسی بداند شما بی خدا هستید معمولا اولین سوالی که از شما میکنند این است که چه دلیلی برای انکار وجود خدا داری؟
پاسخ به این سوال بسیار ساده است ؛ اگر کسی بخواهد وجود چیزی را اثبات کند این مدعی وجود آن است که باید وجود آن را اثبات کند نه انکار کننده ی آن ؛ بگذارید برایتان یک مثال بزنم تا درکش آسانتر شود :

من میتوانم ادعا کنم کیلومترها زیر شهرم شیراز هزاران تن طلا و الماس های گرانبها وجود دارد و به شما بگویم آهای! بیایید در شهرم سرمایه گذاری کنید و معادن طلای زیر زمینی اش را استخراج کنید ، اینجا من هستم که باید برای اثبات حرفم دلیل بیاورم ، نمی توانم از شما بخواهم که دلیل بیاورید که کیلومترها در اعماق شهرم شیراز زیر زمین طلا وجود ندارد ، دلیل شما برای وجود نداشتن هزاران تن طلا بی دلیلی است ، یعنی دلیلی نمیبینید که چنین ادعایی حقیقت داشته باشد
پس نتیجه می گیریم برای اثبات وجود چیزی این مدعی وجود آن است که باید دلیل منطقی و قانع کننده بیاورد و دلیل من برای انکار وجود خدا بی دلیلی است یعنی دلیلی نمیبینم یا دلایلی که برای وجود خدا برایم آورده اند قانع کننده ، منطقی وعاقلانه نبوده است.
در ادامه تمام دلایل معتقدان به وجود خدا را بررسی و زیر سوال میبرم تا شما هم مثل من ببینید که دلایلشان کاملا اشتباه و غیر منطقی است...



بی نظمی

نمیتوانم بفهمم منظورشان از نظم چیست ؟ کدام نظم ؟ آیا منظورتان از نظم حیات روی کره ی زمین است ؟ آیا واقعا در تمام دنیا با این عظمت که میلیاردها کهکشان و در هر کهکشان هزاران ستاره و هزاران سیاره و منظوره آیا واقعا هیچ جایی نباید پیدا میشد که در آن حیات وجود داشته باشد ؟ جهان آنقدر بزرگ است که از نظر من هزاران سیاره غیر از زمین وجود دارند که حیات روی آنها جریان دارد اما هر کدام از آنها آنقدر از ما دورند که ما قادر به دیدن آنها نیستیم .
هر جا نور به اندازه ی کافی وجود داشته باشد و آب و خاک مناسب هم که از عنصرهای اصلی موجود در دنیا هستند وجود داشته باشد حیات هم به مرور به وجود می آید .
مطمئن باشید در دوردست ها ، جاهایی که میلیون ها سال نوری با ما فاصله دارند و از دیدرس ما دورند حیات وجود دارد .
برای مثال این را تصور کنید که هزار ملیارد عدد تاس هست ، همه ی آنها با هم و به طور تصادفی و نامرتب بر روی زمین پخش میشوند ،آیا نمیشود در بین این همه تاس یک مساحت دو متر مربعی را پیدا کرد که پنجاه عدد تاس درون آن باشد و همه ی آن تاس ها روی عدد شش باشد ؟
دنیا هم همین است دنیا آن چنان بزرگ است که بین این همه ستاره و سیاره و منظومه ، پیدا می شوند جاهایی که محیط مساعد برای حیات روی آنها باشد و همان طور که گفتم مطمئنا در این دنیای بزرگ هزاران سیاره غیر از زمین را میتوان پیدا کرد که مانند زمین حیات رو ی آنها جریان داشته باشد و آنچنان از ما دور اند  که تلسکوپهای ما قادر به دیدن آنها نیستند.


                  


            رد علیت

خوب منظور آنها از قانون علیتی که با آن وجود خدا را اثبات میکنند این است که دنیا نمیتواند از هیچی شروع شده باشد و باید یک خالق میداشت ، وقتی از آنها میپرسی که خود خدا را چه کسی خلق کرده جواب می دهند که خدا واجب الوجود است ! یعنی نیاز به خالق ندارد و وجودش واجب و ضروری است ، حال سوال من این است که چرا خود دنیا واجب الوجود نباشد ؟ چرا نگوییم خود دنیا آغازی نداشته و همیشه وجود داشته است ؟
نیوتون قانونی دارد که در آن میگوید نمیتوان از هیچ چیزی بوجود آورد  و نمی توان چیزی را از بین برد فقط از شکلی به شکلی دیگر تبدیل میشوند ، بنابر این قانون نمیتوانیم آغاز دنیا را به تاریخی و زمانی منصوب کنیم اصلا نمی توانیم برای دنیا آغازی در نظر بگیریم زیرا بنابر این قانون از هیچ نمی توان چیزی بوجود آید ؛ همچنین نمیتوانیم به وجو آمدن دنیا را به خدا نسبت دهیم زیرا اگر به خدا نسبت دهیم باید بگوییم خدا چه زمانی به وجود آمده است؟ آیا خدایی که از او حرف میزنید از هیچ به وجود آمده است؟  که این از هیچ به وجود آمدن قانون نیوتون را نقض میکند ؛ پس باید بگوییم خدا یا دنیا وجود داشته اندو به وجود نیامده اند  زیرا نمی توانسته اند از هیچ به وجود آیند و یکی از اینها ( خدا یا دنیا ) واجب الوجود اند ( یعنی یکی از اینها نیاز به خالق ندارند)

خوب حالا که به این مساله پی بردیم چرا نگوییم خود دنیا واجب الوجود است و همیشه وجود داشته است و کسی آن را خلق نکرده ؟ چرا یک قدم عقب برویم و مساله را پیچیده تر کنیم و آن را به خدا نسبت دهیم ؟ اگر به خدا نسبت دهیم باید بگوییم خود خدا از کجا به وجود آمده ؟ اگر خدا واجب الوجود است و وجود داشته و به وجود نیامده چرا این خصوصیت ها را برای خود طبیعت و دنیا نگوییم ؟ چرا نگوییم خود دنیاست که واجب الوجود است و آفریده و خلق نشده و همیشه وجود داشته است ؟
در این صورت که بگوییم دنیا وجود داشته است بیشتر به حقیقت نزدیکیم تا آن که خدا را بدون هیچ دلیلی به فرمول به وجود آمدن دنیا اضافه کنیم.
پس نتیجه میگیریم این خود دنیاست که واجب الوجود است و آفریده نشده و وجود داشته است و فرضیه ی علیتی که آنها مطرح میکنند کاملا پوچ است.

29 comments:

  1. به من هم سر بزنید . اتییست هستم .http://free-pars2.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. حالت خوبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    قسمت بی نظمی ات رو بخون ببین چی نوشتی؟؟؟؟؟
    خودت فهمیدی؟؟؟؟؟؟؟

    ReplyDelete
  3. سلام
    من یه مطلبی رو میخواستم مطرح کنم.
    تمام مسائلی که شما در رد اثبات خدا گفتید در واقع رد کردن دلایل فلاسفه در اثبات خدا هستند. ادیان الهی از جمله اسلام خدا رو شناخته شده فطرت انسان میدونند و برای همین هم شما نمیبینی که در قرآن یا احادیث دلیل فلسفی مانند مسئله علیت در مورد اثبات خدا آورده بشه. حتی در بحثهایی که پیامبر با مشرکین داشتند پیامبر دنبال اثبات وجود خدا نبودند. تنها تلاشی که یک پیامبر میکنه آگاهی دادن یک انسان به فطرتش هست که در اثر بی توجهی فراموش شده. و این ارتباط فطری چیزی نیست که با اثبات فلاسفه یا رد کس دیگه ای از بین بره.
    اگه دوست داشتی بهم ای میل بزن
    hamed1361h2001@yahoo.com

    بنده هم از خوندن مطلب شما لذت بردم. خوب حال فلاسفه رو گرفتی.

    ReplyDelete
  4. harfat be delam nashest .makhsusan dar morede binazmi.khoda vojood dare.in donya hame chish ro nazme o yeki modiriyatesh karde.esmesham khodast.az tarafi ham mogheye sakhtiya o moshkelat hamishe say mikoni az kesi komak bekhay.in manish ine ke to fetratet ye chizi vojod dare ke in niyaz ro ehsas mikoni.khosh bashi

    ReplyDelete
  5. تاس را خوب آمدي برو با يك رياضيدان مطرح كن ببين چقدر احتمال آن وجود دارد چون مسلما از آمار واحتمالات الفباي آنرا نيز نمي داني

    ReplyDelete
  6. javabe (Bi dalili) : mesalet kamelan bachegane hastesh,vojude khoda lazaeme vujude hastie mesle lazeme vujud KUZEGAR baraye b vojud umadane KUZE.tu mesalet az ye ganje mobham harf zadi vali vojud khoda mobham nist,agar nemituni bbinish dalil nemishe ke hesesh nakoni ya neshane haso nabini.to hava ro nemibini vale hesesh mikoni o beshedat zendegit behesh vabastast.

    Javabe (Bi nazmi) : azizam tu faza mojudate zende dige ham vojud dare ke b una mojude fazaee migan ke jadidan asnad mostanad v mo'tabare ziadi dar rabete ba in mojudat tu internet montasher shode,dar rabete ba ye sayare dg baraye zendegi ham dar hal hazer behtarin ja baraye zendegi ensan ZAMIN hastesh o fe'lan jaee ro paeyda nakardan ke b andaze zamin monaseb bashe.nazarati hast vali manteghe elmi baraye esbatesh vojud nadare!!!

    javabe (Rad eliat) : khoda fana napazire vli in donya ke azash yad kar di modam jelo cheshat dare az bein mire va in neshune fana pazirishe!!

    ReplyDelete
  7. حرف حضرت علي(ع) را خطاب به يك ملحد برايت مي آورم "اگر تو راست بگويي بعد از مرگ من وتو با هم برابريم اگر من راست بگويم تو در دوزخ جاودان در عذابي ومن درجنت متنعم"

    ReplyDelete
  8. درود !
    لینک کردم شما رو
    بنده هم آتئیست هستم
    دوست داشتید لینک کنید و سر بزنید
    Nakhodaa.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. shoma khodet aslan motevajeh shodi chi gofti? ye kam bishtar motalea va jostejo kon. tatame manabea mokhtalef ro bekhon. chizayi ke shoma neveshti saro tah nadare ...

    ReplyDelete
  10. اولا به صورت قطعی نمی توان گفت در جایی در این دنیا به جز زمین حیات وجود دارد
    دوما بعید میدونم زیاد بدونید منطق یعنی چی
    سوما شما روش های اثبات وجود رو مثلا رد کردید ولی خدا رو رد نکردید چون ممکنه روش جدیدی برای اثبات خدا وجود بیاد وچون شما می خوایید خدا رو رد کنید باید منطقا ردش کنید نه روش های اثباتش رو رد کنید.

    ReplyDelete
  11. doostan fekr mikonan atheist boodan mesle tarafdare team e real madrid boodan e. baba aberooye atheist ha ro laghal ba in ghzabalatetoon nabarid. ye chand ta ketab bekhoonid. ye kam estedlal kardan yad begirid. bad dar ertebat ba mozoo e be in mohemi maghaleh dar vakonid az khodetoon. khodayeesh matnet bishtar khande dare ta ta'amol bar angiz

    ReplyDelete
  12. سلام عزیز
    مطالبت رو خوندم
    مشکل اینه که ما ادما خودمونو عقل کل میدونیم و برای هرچی تصمیم میگیریم و فکر میکنیم همون درسته به همین راحتی!

    اولا:خدایی که باید بوجو بیاد که دیگه خدا نمیشه

    ثانیا:تمام قوانین طبیعی و بعد زمان مخلوق خدا هستند برای همین وقتی میخواهیم خدا رو در قالب آنها فرض کنیم ذهن ما آنرا قبول نمیکند مثل اینکه بخواهیم آبی را در ظرفی که گنجایش آنرا ندارد بریزیم

    برای همین ابتدا باید تعریف درستی از خدا داشته باشیم بهترین تعریف هم اینه که هرچی درباره خدا به ذهنت میرسه اشتباه است چون ما مخلوقیم نمیتونیم درباره آفریدگارمون نظر بدیم واونو جوری که خودمون میخواهیم فرض کنیم فقط اینو بدونیم که ما پروردگاری داریم وبه سوی اون برمیگردیم

    ثالثا:اگر دنیا شما رو آفریده پس باید هوش زیادی داشته باشه پس چرا نمیتونه با ما حرف بزنه و ارتباط برقرار کنه ، جوابش معلومه کسی که ما را آفریده بوسیله پیامبرانش با ما ارتباط برقرار کرده واونه که ادعا میکنه که ما را آفریده


    چشمها را باید شست جور دیگر باید دید

    خدا نگهدار دوست عزیز منو یاد دوران نوجوانیم انداختی اونوقتا خیلی مثل شما در باره دنیا و خدا فکر میکردم

    ReplyDelete
  13. دلايلي كه در رد برهان نظم آوردي درست است اما مثال تاس مثال درستي نبود ... در مورد سرآغاز حيات يك لينك از بالاترين ميگذارم كه اگر خود مطلب و البته بخش نظرات آن كه حاوي بحث جالبيست را اگر بخوانيد مطالب زيادي دستتان مي‌آيد.

    http://www.balatarin.com/permlink/2011/4/16/2460626

    ReplyDelete
  14. آخه عزیز من، چرا انقدر خودتون رو اذیت میکنید؟ من خودم اعتقادی به وجود خدا ندارم، اما به عدم وجودشم اعتقاد ندارم، یعنی بعد از مدّتی تفکر در بحث اولاً به بی مصرفی و بیهودگی کل مسئله پی بردم، ثانیاً به این نتیجه رسیدم که مسئله واقعاً پاسخ پذیر نیست؛ و در نهایت کاملاً شخصیست. حالا چرا حرف شما غلطه:
    اول موضوع "بی دلیلی". خود آقای ریچارد داوکینز که فکر کنم معروفترین کافر دنیاست میگفت که هر انسان سالمی وقتی به موضوعاتی نظیر پیچیدگی طبیعت، زیبایی و هماهنگی فکر کنه به طور منطقی به این نتیجه میرسه که یه خالق هوشمندی براش وجود داره، پس دلیل هست. اما قضیه اینه که این دلیل کافی نیست، یعنی شاید توجیه دیگه ای هم برای وجود این مفاهیم باشه. به هر حال، هیچ وقت کسی نمیتونه بگه که کسانی که ادعا کردن خدا وجود داره "بدون دلیل" این ادعا رو کردن.
    دوم این بخش "بی نظمی" شما. آخه شما که در قسمت اول به "حرف با دلیل" اشاره کردی که نباید اینجا بیایید و راجع موضوعی بسیار تخصصی که یه اختر شناس و یا یه فیزیکدان باید راجع بهش نظر بده اینجوری نظر بدی. یه بحثی در فیزیک هست به اسم معادله ی "دریک":ء
    N = R* fp ne fl fi fc L
    این معادله احتمال وجود حیات در این هستی رو به صورت علمی بررسی میکنه. حالا کلّی دانشمند در دنیا دارن راجع به این بحث میکنن که شرایط کنونی دنیا باید چطوری باشه و اطلاعات ما در مورد این شرایط چیه، اما شما مسئله رو خیلی زیبا برای خودت با این جمله حل کردی که "جهان آنقدر بزرگ است که از نظر من هزاران سیاره غیر از زمین وجود دارند که حیات روی آنها جریان دارد"، آخه "از نظر من" یعنی چی، حرف شما باید حداقل یه تفکری پشتش باشه. نکته ی دوّم هم اینه که شما نظم مکانیزم رو از گردونه ی تحلیلهای خودت خارج میکنی. در دنیا حدود 20 ثابت وجود داره (مثلاً فرض کن عدد آووگادرو یا بار الکترون و ...) که اگر هرکدوم از اونها کمی متفاوت بودن اصلاً اتم، مادّه در مقیاسی که به درد ما میخوره و یا تفکیک فضا از زمان رخ نمیداد. تمام دنیا به شکل یه ابر ناپایدار باقی میموند. حالا اینکه این شرایط و این قوانین چطور تنظیم شدند که جهان رو به شکل پایدار به وجود آوردند نظریه های مختلفی هست. یکی از نظریه ها میگه که تعداد دنیاها خیلی خیلی زیاده و این یکی که ما توش هستیم قوانینش باعث ثبات شده، نظریه ی دیگه ای هم میگه که خدایی این دنیا رو اومده هوشمندانه ساخته. حالا حرف من اینه که تئوری خدا (اگر از تئوری دنیاهای مختلف بهتر نباشه) بدتر نیست. خلاصه اینکه نباید راجع به یه موضوع تخصصی مثل این بدون اینکه اطلاعات کافی داشته باشی همینجور نظر بدید.
    رد علیت هم خیلی نکته ی ظریفیه. آخه اگر که این خالق میخواست محدود به علّیت باشه که دیگه قادر مطلق نبود. حرف اون بدبختهای خداپرست اینه که این دنیا به همراه تمام قوانینش (من جمله علیت) ساخته ی خدا هستند. اصلاً مفهوم رابطه و بود و هست و نیست و شدن و لازم و ملزوم بودن همه از هیچ توسط خالق بوجود اومدن. واقعاً برای من عجیبه که این نکته برای خیلی ها واضح نیست.ء

    خلاصه اینطور بگم که همونطور که خداپرستان گاهی حرف بدون پشتوانه ی میزنند، کافران هم همینطور. تنها راهی که میشه واقعاً مسئله رو حل کرد اینه که ما یه ماشین زمان بسازیم و بریم تک تک پیامبران رو ببینیم و حضورشون رو رد یا تأیید کنیم.ء

    پیروز و پاینده باشی

    ReplyDelete
  15. 1-برای رد یا اثبات هر حکمی میتوان نقیض آن حکم را اثبات یا رد کرد.
    در علم منطق قانونی وجود دارد که بیان می کند جمع نقیضین محال است و جمله بالا بر همین اساس است.
    ترجمه ریاضی این قانون چنین است:
    (الف) p AND p' = False
    (ب) p OR p' =True
    که p یک گزاره است.
    (Descrete Mathmatics and it's application By Kenneth H.Rosen
    فصل اول)
    اگر برای ادعایی دلیلی بیان نشود،تا این جا راجع به درستی یا نادرستی حکم چیزی نمی دانیم و از ندانسته نمی توان استنباط کرد.
    وقتی شما ادعا می کنید کیلومترها زیر شیراز معدن گرانبها وجود دارد وبرای آن دلیلی ندارید،دیگران از این عدم ارائه دلیل نمی توانند نتیجه بگیرند
    بنابراین بر اساس احتیاط عمل می کنند (تا به حال در شیراز برای استخراج سرمایه گذاری نکرده اند،اگر این کار را انجام دهند و
    مدعا دروغ باشد،ضرر بزرگی می کنند و اگر راست باشد و اگر راست باشد و انجام ندهند وضع فعلیشان را حفظ کرده اند)
    به عنوان مثال دیگر اگر کسی ادعا کند همین الان تمام ذخایر گاز عسلویه تمام شده و دیگر آنجا گاز نیست،آیا بدون دلیل کسی حرف او را باور میکند،او باید برای نبود گاز دلیل بیاورد نه برای بودنش،در ریاضیات بسیاری از قضایا عدم
    وجود شرایط خاصی را اثبات می کند،نه وجود آن ها را.

    ReplyDelete
  16. حالت خوب نیست از مطالبت چیزی در نیومد
    فکر کنم قاطی کردی به پزشک مراجعه کن
    معلوم نیست چی زده
    برو عامو
    حرفای جدید بزن

    ReplyDelete
  17. 2-وقتی بیان میکنید "مطمئن باشید در دوردست ها ، جاهایی که میلیون ها سال نوری با ما فاصله دارند و از دیدرس ما دورند حیات وجود دارد ." باید برای
    این ادعا دلیل بیاورید.در علم فیزیک در حال حاضر فرضیه ای به نام جهان های موازی وجود دارد که پیدایش آن تا حدود زیادی به فیزیک کوانتوم بر می گردد و احتمال وجود دیگر انواع حیات را عنوان میکند.
    هر چند هنوز ثبات نشده و در حد فرضیه است.در ضمن طبق علم فیزیک برای پیدایش حیات به ثابت های بنیادین مناسب احتیاج است ( ثابت جهانی گرانش،ثابت پلانک،سرعت نور،گذردهی الکتریکی خلا) و نه لزوما به آب یا هوای مناسب
    وجود حیات در دیگر جاهای کائنات تا جایی که من می دانم هیچ تضادی با دین ندارد.
    قبول یا عدم قبول این موضوع به جهان بینی فرد بستگی دارد که آن هم باید بر پایه دلایل درست باشد و با اظهار نظر در این باره نمی توان نتیجه گرفت.

    ReplyDelete
  18. You are realy ignorant !
    You can not undrestand even the most simpl matter : you Must have reason for your statement.You can not say that : god does not exist and I have no reason !!
    So foolish idea !

    ReplyDelete
  19. 3-
    قوانین پایستگی در فیزیک به صورت اصل موضوع پذیرفته شده اند و پایه های آن به یونان باستان بر میگردد
    و نیوتن در تدوین آن ها نقشی نداشته،مثلا قانون پایستگی انزی بیشتر توسط افرادی مانند John Smeaton, Peter Ewart, Karl Hotzmann, Gustave-Adolphe Hirn و Marc Seguin
    تدوین شد.
    پایستگی جرم هم به Antoine Lavoisier (1743–1794)
    منسوب است هر چند ممکن است Mikhail Lomonosov (1711–1765) هم چنین اصل موضوعی را به طور جداگانه مطرح کرده باشد.
    به هر حال این اصول هم مانند تمام اصول دیگر فیزیک در طول زمان تکامل یافته اند و ثابت نبوده اند مانند اصل پایستگی جرم و انرژی که توسط انیشتن بیان شد وتکامل یافته دو اصل قبل است.
    اما در مورد علیت:
    علیتی که در بحث خدا شناسی به کار میرود همان علیتی است که در تمام علوم از جمله در ریاضیات و فیزیک به کار میرود و اصلا بیان دیگری از علیت وجود ندارد.
    در علم منطق ثابت می شود که سلسله علل نمیتوانند تا بی نهایت ادامه یابند و دور هم در سلسله علل ممکن نیست(همین طور در ترجمه های ریاضی علیت این موارد ثابت میشود)
    در فیزیک هم فیزیک دانان برای آغاز پیدایش هستی دنبال علت هستند،نظریه رایج اینست که قوانین طبیعت منشا پیدایشند و این ارتباطی به ازلی بودن جهان ندارد.
    در این مورد بحث های بسیاری وجود دارد که می شود در مراجع علم فیزیک ونیز علم منطق و فلسفه آن ها را دنبال کرد،اما به هر حال قوانین چایستگی چیزی نیست که جایی برای اثبات وجود یا عدم وجود خدا به کار رود و حتی فیزیک دان ها هم نیازی نمی بینند که در آغاز پیدایش هستی،"لزوما" اصول موضوعی که بر پایه آزمایش در شرایط کنونی بر قرار است،در آن هنگام هم بر قرار بوده

    ReplyDelete
  20. 4-نمیدونم شما واقعا چه قد با ریاضی و فیزیک آشنایی
    ولی تقریبا اکثر ارجاعاتت به فیزیک اشتباه بود
    می تونی خیلی ساده راجع به اون ها تو wikipedia جستجو کنی
    یه چیز دیگه فکر نکن تو دنیا تنها کسی هستی که راجع به مسائل فکر میکنی،من قبول دارم که خیلی ها به خدا اعتقاد ندارن،اما خیلی ها هم اعتقاد دارن واین بحث انقد ساده نیست که بشه با اطلاعاتی که به نظر من فقط یه برداشت غلط از فیزیک دبیرستان بهش جواب داد،پس انقد مطمئن نباش که بتونی حرفتو "صد در صد" ثابت کنی

    ReplyDelete
  21. مطالب ساده ای رو مطرح کردی که به ذهن همه میرسه. همه آدمها که خداشونو با حرف فیلسوفها و ملاها به دست نیاوردن. بلکه حسش کردن. حس نیاز به یک قدرت برتر رو واقعا نمیشه انکار کرد

    ReplyDelete
  22. اگر فرض بگيريم كه همه حرفات درست باشه يه سوال ازت دارم و اون اينكه تا حالا شده شعري رو بخوني و دچار احساسات بشي و يا دلت بگيره و مثلا دلت براي مادرت تنگ بشه دوست عزيز الكترون و اتم و ...سلول و ...و كلا فيزيك و شيمي شايد بتونن حيات و يا نظم به وجود بيارن اما در حالي كه خودشون آري از هر گونه شعور و احساساتند مي تونن شعور به وجود بيارن و در آخر اگر به بي خدايي هم معتقدي لطفا در ترويج اون تجديد نظر كن چون درست كه از خدا خيلي جاها سو استفاده مي شه اما مطمئن باش دنيايي كه آدماش معتقد به خدا باشند( هر چند دروغي ) خيلي بهتر از دنيايي كه آدماش به خدا اعتقا نداشته باشن
    مطمئن باش تو بااين كارت به بهتر شدن دنيا هيچ كمكي نمي كني

    ReplyDelete
  23. همین را بگم که استدلال شما در باره نظم و علت و معلول غلط است رجوع شود به اصل نظم و معلول دایره المعارف بریتانیا

    ReplyDelete
  24. من جهان رو دارای هوش میبینم و تو به اندازه هوشت در قبال کل هستی مسولیت داری برای مثال اگه به عمد دزدی کنی به همون اندازه از تو یا کسانی نزدیک به تو دزدی میشود. لطفامرجعه کنید به قانون کارمه. کل انرزی این دنیا رو هم میتونی اسمش خدا بزاری
    بهترین کتاب اسمانی تو هم وجود تو استش و این کتاب رو میتونی در حالت مدیتیشن یا بی زهنی کامل خوب بخونی
    خیلیها در طول تاریخ بشر از این اصل استفاده کرده اند
    Faaselayeh kahkeshaneh maa taa avvalin kahkeshaan 3 million 200 hezar saal nori hastesh. Dar har kahkeshaan hodoodeh 200 miliard taa 1 trillion setareh (yaa sayaareh) wojood daara. Dar kolleh donia taa halaa 150 milliard kakeshan peydah shodeh.
    Een ro ham zekr konam ke yek saaleh noori hodoodeh 300 hezar kilometer dar sanieh hasteh, yaani 1 baa yek saani, noor hodoodeh 7 bar doreh zamin ro tey mikoneh.

    ReplyDelete
  25. Law of Karma
    http://en.wikipedia.org/wiki/Karma

    ReplyDelete
  26. قانون کارما
    be farsi!

    http://www.pourali.net/1388/06/19.html

    http://forum.mui.ac.ir/index.php?topic=58.0

    ReplyDelete
  27. midoni chie khoda hamon zate ma adamas yani ma adama jozii az khoda hastim age zareii etelaate elmi darmorede godmaterial dashti mishod bahat bahs kard vali bejaie inke bargardi be zamane nioton bia jolotar va maghalate anishtano bekhoon
    onja javabeto peyda mikoni

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  29. hamin ke ehsas kardi mituni be baghie sabet koni ye chizio khodesh mozue mohemmie .vali be nazare man boro ye mashin kontoroli bekhar dorane kudakito ba asbab baziat begzaroon.ziad be in masael fk nakon yeho didi vojude khodetam enkar kardi.hala biao dorostesh kon

    ReplyDelete